tisdag 15 september 2015

ALLAS ANSVAR!

I de mänskliga rättigheterna står det att vi alla är födda fria och jämlika och att ingen ska bli diskriminerad.  Jag ska alltså få älska den jag vill, tro på den religion jag vill, få klä mig som jag vill för jag har rätt att vara den jag är. Men hur kan det då komma sig att så många människor blir kränkta, förminskade och diskriminerade varje dag på grund av sin sexuella läggning.  


Denna diskriminering sker världen över. Homosexualitet är i fem länder i världen straffbart med döden (Sudan, Saudiarabien, Yemen, Iran och Mauretanien) I 76 länder är homosexualitet är kriminellt.
Det är alltså i enormt många länder inte okej att älska den man vill eller vara den man är! 
I Ryssland finns en lag som förbjuder all positiv propaganda om homo, bisexualitet och transidentiteter. Det här tycker inte vi är okej, för du är den du är och ditt liv är ett liv värt att levas.
Vi måste tillsammans kämpa och förändra, för tillsammans är vi starka. 

Det är allas ansvar att ingen ska bli diskriminerad på grund av sin sexuella läggning. 
Det är allas ansvar att alla ska få leva ett liv i trygghet. 
Och det är ditt ansvar att förändra.  
Du kan göra skillnad.

Skribent: Olivia


Källor:
Expressen
QX

Vi samlar just nu in pengar RFSU.
Om du vill skänka en gåva gå då in på:



Titta gärna in på vår Instagramsida: @powerforlove
Puss och kram <3

1 kommentar:

  1. Underbart inlägg Olivia!
    Du har även stöd för ditt inlägg i Svensk författningssamling! Läs gärna om diskrimineringslagen och använd argument från den i ert fortsatta arbete.
    /Malin

    SvaraRadera